آشنایی با انواع لهجه های عربی و مقایسه آنها

آیا می‌دانید که زبان عربی در جهان چند گویش و یا لهجه دارد؟ اگر می‌خواهید به دنبال یادگیری زبان عربی باشید بایستی به سراغ یادگیری کدام گویش برویم؟ در زبان عربی تعداد لهجه‌های زیادی وجود دارند که هرکدام بسته به منطقه و کشور خاص متفاوت است. گاهی اوقات تفاوت در لهجه‌های زبان عربی به حدی است که می‌توان آن را یک‌زبان جدا در ریشه زبان عربی در نظر گرفت. اگر علاقه‌مند به آشنایی با انواع لهجه‌های عربی هستید لطفاً تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی بیشتر با زبان عربی در جهان

امروزه زبان عربی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های شاخص جهان شناخته می‌شود. عربی امروزه به حدی محبوب است که به‌عنوان یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد شناخته می‌شود. زبان عربی امروزه توسط بیش از 470 میلیون گویشور در جهان صحبت می‌شود و ازاین‌رو یادگیری زبان عربی برای تمامی زبان آموزان عزیز می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد.

زبان عربی امروزه در بیش از 25 کشور جهان ریشه دوانیده و به‌نوعی در هر کشور بنا به منطقه خاص دارای لهجه‌های مختلفی است. ریشه تاریخی زبان عربی به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. زبان عربی توسط قوم بادیه‌نشین سامیان نشات گرفته‌شده و امروزه زبان عربی را از زبان سامیان می‌دانند. به‌صورت کلی اهمیت زبان عربی به حدی است که امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته حتی در بین دانشجویان تدریس زبان عربی آنلاین و یا حضوری رایج است.
انواع لهجه های عربی

زبان عربی به چه زبان‌های تقسیم‌بندی می‌شود؟

جالب است بدانید خود زبان عربی به 3 بخش زبان عربی مدرن، زبان عربی کلاسیک و محاوره‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند. حال به‌صورت خلاصه در ذیل به معرفی هرکدام از این زبان‌ها خواهیم پرداخت.

زبان عربی مدرن

زبان عربی مدرن را بانام زبان عربی استاندارد مدرن نیز می‌نامند. لازم به ذکر است مخفف انگلیسی‌زبان عربی مدرن را بانام MSA یا Modern Standard Arabic نامیده خواهد شد. زبان عربی مدرن امروزه در اخبار، روزنامه‌های عربی، سایت‌های اینترنتی، فیلم‌ها و حتی گفتگوهای رسمی به‌صورت بین‌المللی در بین کشورهای عضو اتحادیه عرب شناخته می‌شود. به‌صورت کلی بسیاری از دانش آموزان عربی از همان ابتدا اقدام به یادگیری زبان رسمی و مدرن عربی می‌کنند. ریشه اصلی زبان عربی مدرن از زبان کلاسیک قدیمی بوده که باکمی تغییر و بروز رسانی مناسب ارتباطات امروزی خواهد بود.

زبان عربی کلاسیک

همان‌طور که از نام آن نیز کاملاً مشخص است این زبان را به‌عنوان یک‌زبان سنتی قدیمی عربی می‌نامند. زبان عربی کلاسیک را زبان قرآنی نیز می‌نامند زیرا در زمان گذشته بسیاری از متون دینی اسلام، احادیث و کتاب‌های قرآنی به این زبان نگارش می‌شدند. بسیاری از فقها و افرادی که به رشته زبان‌شناسی عربی آگاه هستند بایستی با عربی کلاسیک سنتی نیز آگاه باشند.

زبان عربی محاوره‌ای

این زبان نیز همان‌طور که از نام آن کاملاً مشخص است در بین مردم کشورهای عرب‌زبان به‌عنوان یک‌زبان بومی شناخته می‌شود. یادگیری عربی محاوره‌ای زمانی به درد افراد می‌خورد که قصد سفر و یا مهاجرت به یکی از کشورهای اتحادیه عرب را داشته باشند و می‌خواهند در کنار مردم آن‌ها به زندگی بپردازند.
انواع گویش های زبان عربی

آشنایی با لهجه‌های عربی

همان‌طور که در ابتدای همین مقاله در مورد لهجه‌های زبان عربی گفته شد تعداد بسیار زیادی لهجه عربی وجود دارند که هرکدام تفاوت‌هایی نیز باهم داشته که می‌تواند هرکدام را با دیگری مقایسه کرد؛ اما ازآنجایی‌که معرفی تمام گویش‌های زبان عربی در این مقاله نمی‌گنجد. لذا ما قصد نداریم همه گویش‌های عربی را در اینجا معرفی کنیم اما چند گویش اصلی و مشهور را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد و لطفاً در ادامه با ما همراه باشید.

قبل از هر چیز درصورتی‌که نیاز به ترجمه تخصصی عربی دارید لازم به ذکر است این خدمات توسط مترجم بومی عربی زبان به گویش مخصوص انجام می‌شود.

لهجه مصری

گویش مصری عربی نیز به‌عنوان یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین لهجه‌های عربی بوده که تقریباً تمام مردم عرب‌زبان در سراسر جهان این گویش را می‌شناسند و به‌نوعی آن را می‌فهمند. این گویش در کشور مصر رایج بوده و ازآنجایی‌که کشور مصر در صنعت فیلم و فیلم‌سازی بسیار پرقدرت ظاهرشده لذا گویش مصری در انواع فیلم‌های عربی بسیار مشهور است.

اگر نیاز به خدمات ترجمه تخصصی فیلم و سریال هستید ما در گروه پارسیس می‌توانیم این خدمات در تمامی لهجه‌های عربی و زبان‌های شاخص به نحو احسن انجام دهیم.

لهجه خلیجی

یکی از لهجه‌های که بسیار شبیه زبان عربی مدرن یا همان زبان عربی استاندارد است همین لهجه خلیجی خواهد بود. لهجه خلیجی عربی مربوط به‌تمامی کشورهای حوزه خلیج‌فارس ازجمله عربستان سعودی، امارات، قطر، کویت، عراق و حتی بحرین کاربرد زیادی دارد. ضمن اینکه این گویش از این لحاظ به‌عنوان یک گویش پاک شناخته می‌شود زیرابه هیچ‌وجه تحت تأثیر زبان‌های ثانویه دیگری قرار نگرفته است. هرچند ممکن است در کشورهای دیگر برخی تفاوت‌های جزئی نیز مشاهده شود.
بد نیست این مطلب را نیز مطالعه کنید: تاثیر زبان عربی بر انگلیسی

لهجه شامی

این لهجه نیز در برخی کشورهایی چون سوریه، لبنان، فلسطین و حتی اردن مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این بخش گویش‌های شامی در کشور فلسطین و اردن تقریباً شبیه گویش مصری هستند و از طرفی دو گویش سوری و لبنانی نیز بسیار به هم شبیه هستند. ازاین‌رو بسیاری زبان آموزان به دنبال یادگیری لهجه شامی خواهند بود.

لهجه مغربی

گویش مغربی یا عربی غربی نیز همان‌طور که مشخص است گویشی است که تقریباً تحت تأثیر برخی زبان‌های غربی ازجمله فرانسوی نیز قرارگرفته است. جالب است بدانید فهمیدن عربی مغربی حتی برای بقیه اعراب به‌نوعی سخت بوده زیرا تحت تأثیر زبان‌های ثانویه قرارگرفته است. گویش مغربی عربی در کشورهایی چون الجزایر، مراکش و تونس کاربرد بسیاری دارد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

لیست کامل دارالترجمه های آلمانی در تهران و مورد تایید سفارت آلمان

مدارک مورد نیاز برای ترجمه رسمی دیپلم